Obecność firmy w mediach społecznościowych – wybór czy konieczność?
Czym są media społecznościowe
Media społecznościowe (ang. Social Media) można zdefiniować jako “formę przekazu informacji i kontaktu za pośrednictwem stron bądź aplikacji działających w sieci internetowej, w ramach społeczności tworzonych poprzez użytkowników tych serwisów”[1].
W Polsce z mediów społecznościowych aktywnie korzysta 19 mln osób –to aż połowa populacji Polski. Od zeszłego roku w naszym kraju przybyło aż 1,4 mln nowych użytkowników, co oznacza wzrost rzędu 7,8%[2].
Najbardziej popularne social media w Polsce to kolejno*: YouTube, Facebook, Instagram,Twitter, LinkedIn oraz Pinterest[3].Obecnie coraz więcej, szczególnie pod kątem marketingu skierowanego dopokolenia Z, XGen, mówi się o Tik Toku, który dynamicznie się rozwija na całym świecie. Warto pamiętać, że platformy różnią się od siebie i spełniają różne cele, a także są skierowane do innych grup docelowych.
Czy warto się komunikować poprzez social media?
Odpowiedź brzmi jednoznacznie: TAK.
Niezależnie od tego, w jakiej branży działa Twoja firma oraz jaka jest jego wielkość, w social mediach znajdziesz swoich odbiorców. Są tam Twoi aktualni i potencjalni klienci, inwestorzy, dostawcy i inni partnerzy, a także Twoi pracownicy. Co ważne – jest tam też Twoja konkurencja.
W dzisiejszym zdigitalizowanym świecie obecność firmy w mediach społecznościowych to must-have. Oczywiście kluczowe jest dobranie odpowiednich kanałów. Dla niektórych firm obecność na LinkedIn może przynieść więcej korzyści niż aktywne działania na Facebooku. Dla innych, strzałem w dziesiątkę może okazać się marketing na Pinterest czy na Tik Toku.
Każdy biznes znajdzie w świecie social media miejsce dla siebie i może tam prowadzić skuteczne działania zwiększające popularność firmy i wyniki sprzedażowe.
Strategia social media zgodna z potrzebami
Działania komunikacyjne mają sens tylko wtedy, kiedy wynikają z przemyślanej strategii. Tworząc strategię działań w social mediach musimy zadać sobie szereg pytań m.in. jaki jest cel naszej obecności w mediach społecznościowych.
Czy zależy nam przede wszystkim na sprzedaży produktu lub usługi czy może chcemy prowadzić działania wizerunkowe, które sprawią, że będziemy lepiej postrzegani przez nasze otoczenie?
Niektóre firmy stawiają na edukację swoich odbiorców, inne kładą nacisk na działania typu employer branding. A może chcemy łączyć różne cele? To również należy uwzględnić w strategii.
Kolejna seria pytań powinna dotyczyć naszych odbiorców. Musimy ustalić, czy chcemy komunikować się przede wszystkim z klientami czy raczej z innymi interesariuszami – współpracownikami, inwestorami itd. Nasza strategia będzie się różnić w zależności od ustalonych przez nas priorytetów, ale możemy też efektywnie kierować komunikację do różnych grup.
Co osiągniesz poprzez aktywną obecność w social mediach?
Social media umożliwiają Ci bezpośredni dostęp do pożądanej grupy odbiorców.
Za ich pośrednictwem możesz:
- Zwiększyć rozpoznawalność marki, produktu lub usługi
- Wzmocnić wizerunek lub wykreować zupełnie nowy
- Utrzymać i zwiększyć lojalności klientów
- Zwiększyć sprzedaż i obniżyć koszty pozyskania klientów
- Zwiększyć ruch w swoich stronach internetowych
- Zwiększyć ilość generowanychleadów
- Poprawićjakości obsługi klienta
Każdy z tych celów można osiągnąć poprzez dobrze ukierunkowane i usystematyzowane działania w social mediach.Jeżeli do tej pory Twoja firma nie korzystała z social mediów zacznij ich używać, a odkryjesz świat nowych możliwości.
Powierz komunikację specjalistom
Istnieje wiele korzyści wynikających z działania firmy w social mediach. Cele, jakie firma może osiągnąć doskonale opisuje G. Mazurek w książce “E-marketing”[4], w której wymienia Social media marketing jako niezbędne w dzisiejszych czasach narzędzie komunikacyjne.
Aktywne, dopasowane do grupy docelowej działania wymagają określonej strategii, wiedzy, a także czasu. Niejednokrotnie okazuje się, że ze względu na natłok codziennych obowiązków działania w social mediach są w firmie traktowane po macoszemu. Komunikacja w nich prowadzona jest chaotycznie, brakuje systematyczności i kreatywnych pomysłów na zaangażowanie odbiorców.
Jako agencja wyspecjalizowana m.in. w social media marketingu, wiemy, jak prowadzić konto na Facebooku, LinkedIn, Instagramie, YouTube i innych platformach tak, aby aktywizować odbiorców oraz osiągać wyznaczone cele komunikacyjne.
Nasze doświadczenie oraz systematycznie aktualizowana praktyczna wiedza pozwalają nam na skuteczne działania zwiększające zasięg oraz aktywność profili w mediach społecznościowych. Szybko zauważamy i przyswajamy nowe trendy tak, aby Twoja firma pozostawała zawsze na topie.
Prowadzimy dokładny audyt social mediów i na jego podstawie wyciągamy wnioski, które później przekładamy na sformułowaniekompleksowej strategii. Wiemy też, kiedy warto zastosować płatne działania oraz jak stworzyć skuteczne reklamy, które pomogą jeszcze efektywniej osiągać wyznaczone cele. Potrafimy także stworzyć i wdrożyć skuteczną strategięemployee advocacy, która pozwoli kreować wizerunek firmy przy pomocy pracowników występujących w roli ambasadorów.
Edyta Stochmal
Account Manager
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami.
Zobacz nasze case study
*Lista nie uwzględnia mediów społecznościowych spełniających głównie rolę komunikatorów jak FB Messenger, WhatsApp czy Skype.
[1] Za: Encyklopedia Zarządzania mfiles.pl, https://mfiles.pl/pl/index.php/Media_spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe, data pobrania: 29.05.2020 r.
[2]raport Hootsuite “Digital 2020”.
[3]raportHootsuite “Digital 2020”.
[4] E-marketing, red. G. Mazurek, Poltext Sp. z o. o., Warszawa 2018, s. 365.