Zbliżają się święta, a wraz z nimi coraz częściej myślimy o prezentach – dla bliskich, ale także dla klientów i pracowników. I jak co roku, nie jest to decyzja prosta – każdy bowiem stara się, by wybrany upominek wyróżniał się na tle innych, a zarazem sprawiał przyjemność temu, kto go dostaje. Dotyczy to zarówno prezentów prywatnych, jak i tych przeznaczonych dla współpracowników, klientów, czy partnerów biznesowych. Dokonawszy już wyboru dla mojej firmy, chciałabym podzielić się kilkoma obserwacjami dotyczącymi tegorocznego rynku upominków świątecznych dla firm. Daje się na nim bowiem zauważyć kilka wyraźnych tendencji, częściowo umacniających się już od lat paru, a częściowo zupełnie nowych, które wydają mi się godne odnotowania.
Na kształt preferencji prezentowych wydaje się wpływać kilka czynników.
Duży wpływ na decyzje prezentowe ma zmiana pokoleniowa na rynku pracy. Pokazują to niedawne badania Joanny Tarnawskiej-Durda dotyczące najbardziej oczekiwanych przez pracowników benefitów pozapłacowych w firmach.
I choć badania te nie odpowiadają wprost na pytania o prezenty, to jednak ich wyniki dają obraz potrzeb oraz oczekiwań generacji obecnych na rynku pracy. Badania te bardzo jasno wskazują, że najbardziej pożądaną formą docenienia pracowników jest w ich opinii – dodatkowy czas wolny. Na dalszych miejscach znajduje się większa autonomia, rozliczanie z zadań, a nie czasu spędzonego na ich realizacji oraz dofinansowanie ergonomicznego stanowiska pracy.
Mimo że można się spodziewać, że te wnioski niekoniecznie ucieszą wszystkich pracodawców, to jednak warto brać je pod uwagę myśląc o upominkach firmowych.
EKO
Można więc powiedzieć, że myślenie EKO staje się nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością. Rosnąca świadomość nasilającego się kryzysu klimatycznego i innych zagrożeń ekologicznych sprawia, że coraz więcej firm dąży do tego, by ich marka była kojarzona z postawą przyjazną środowisku. W oczywisty sposób przekłada się to więc także na dobór prezentów. Ponieważ jednak postęp technologii uniemożliwia całkowity „powrót do natury” – coraz więcej mamy na rynku prezentów, które oferują nowoczesny sprzęt w ekologicznym opakowaniu, jak drewniane myszki komputerowe.
KOMFORT I ZDROWIE
Trendem, który pojawił się już w ubiegłym roku, a teraz zyskuje coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród millenialsów, są wszelkiego rodzaju prezenty, które poprawiają komfort życia. Postępująca informatyzacja i wymuszona przez pandemię praca zdalna powodują, że jeszcze trudniej niż kiedyś jest oddzielić czas pracy od życia prywatnego. Dlatego wiele firm wybiera takie upominki, których celem jest zapewnienie obdarowanej osobie wrażeń i doświadczeń kojarzonych dotąd z komfortem domowego zacisza, a nie aktywnością zawodową. Mamy więc pledy, wygodne bluzy, poduszki, czy kubki termiczne na kawę, ale także maty do ćwiczeń, czy inne akcesoria sportowe do wykorzystania w domu.
Prezenty, które do tej pory były zarezerwowane dla bliskiego kręgu przyjaciół i rodziny – wkraczają również do firm. Dużym uznaniem cieszą się na przykład…. Skarpety w prezencie od szefa lub partnera biznesowego. Dodatkowo taki prezent może być opatrzony rysunkiem, czy napisem, który ma obdarowanemu kojarzyć się z ofiarodawcą.
Dobre samopoczucie to także dobre smaki. Dlatego nie słabnie istniejący od dawna zwyczaj obdarowywania koszami prezentowymi, zawierającymi czekoladki, wino, czy „domowe” przetwory. Można jednak i tu zauważyć pewną ewolucję: coraz częściej w koszach prezentowych, zamiast produktów zagranicznych znajdujemy polskie, a wręcz „swojskie”. Konfitury, miody, pralinki, czyli uznane i cenione produkty, często pochodzące z małych lokalnych wytwórni – to kierunek zauważalny w tej kategorii prezentów. Często kosz uzupełniają krajowe wina, choć w tym zakresie, z oczywistych powodów, panuje jednak większa dowolność.
POMOC ZAMIAST PREZENTÓW
Stosunkowo nowym zjawiskiem w zakresie prezentów gwiazdkowych jest „dobroczynność per procura”, czyli przeznaczanie funduszy dotąd wydawanych na świąteczne upominki na działania charytatywne. Wybór taki ma, oczywiście, silny wymiar wizerunkowy: nie tylko wspiera odpowiedzialny społecznie obraz marki, ale także daje „obdarowywanym” (w tym przypadku informacją o celu i przekazanych środkach) poczucie uczestnictwa w szlachetnym przedsięwzięciu.
Warto zauważyć, że firmy wykazują przy tym sporą inwencję – jednym z rozwiązań jest organizacja zbiorki wśród pracowników i podwojenie zebranej kwoty przez pracodawcę. O ile jednak, tego rodzaju działania świetnie sprawdzają się w przypadku działań charytatywnych proponowanych przez pracowników na co dzień, to jednak zastosowanie tego rozwiązania w przypadku prezentów gwiazdkowych nieodparcie nasuwa podejrzenie o przedkładanie oszczędności nad dobroczynność.
KARTY UPOMINKOWE I BONY PREZENTOWE cieszą się coraz większym uznaniem
Z tego rozwiązania korzysta wiele firm, które nie chcą już obdarowywać swoich klientów i pracowników kolejnym powerbankiem, kubkiem ceramicznym czy notesem moleskine.
Zmiana idąca za postępem technologii i wspierana przez pandemię, polega w tym przypadku na tym, że coraz częściej są to bony do sklepów internetowych.
Z upominków praktycznie zniknęły kalendarze osobiste, które zostały zastąpione przez kalendarze elektroniczne w komórce, Ipadzie czy na tablecie.
Które z nowych tendencji będą się umacniać w kolejnych latach, a które okażą się tylko przejściową modą? Póki co, pracodawcy wydają się z rezerwą podchodzić do wniosków wynikających z badań Tarnawskiej-Durdy. Trudno nam dziś wyobrazić sobie, że prezentem na gwiazdkę mógłby być dla pracownika dodatkowy dzień wolny. A może dwa lub trzy? Nie oznacza to jednak, że są to marzenia „ściętej głowy”. Coraz więcej krajów zaczyna eksperymentować z 4-dniowym dniem pracy, coraz głośniej mówi się o rozliczaniu z wyników, a nie czasu pracy. To, co wczoraj było egzotyką, dziś staje się oczywistością.
Cokolwiek nie miałoby być prezentem, wygląda na to że w niedalekiej przyszłości główną formą podarunków będą tokeny.
Zamiast papierowego kuponu, książki czy ubrania będziemy dostawać wygenerowane na specjalistycznych platformach tokeny. To one pozwolą nam zrealizować swój prezent w odpowiednim momencie, zamienić na inny lub po prostu użyć. Przewiduje się że to rynek różnego rodzaju benefitów, premii i prezentów jako pierwszy ulegnie tokenizacji, wcześniej niż pieniądze, akcje czy dzieła sztuki.
Jestem przekonana, że kreatywność i inwencja osób odpowiedzialnych w firmach za dobór prezentów, również w tym roku po wielokroć zaskoczą osoby obdarowywane.
Joanna Tauber
prezes zarządu Tauber Promotion