30 lat minęło – plan na następne 30.

30 lat prowadzenia firmy skłoniło mnie do zastanowienia się jak zmieniał się rynek w tym okresie i jakie były najistotniejsze impulsy, które spowodowały te zmiany. Jak na tym tle zmieniała się nasza firma oraz podejście klientów do PR i budowy wizerunku. 

Motto naszego jubileuszu to „Mamy pomysły na kolejne 30 lat.”  – trzydziestolecie to jest dobry powód, by pomyśleć o tym, co przed nami.

Szybkość komunikacji

Przez 30 lat branża PR znacznie się zmieniła.  Początki naszej działalności przypadły na czas, gdy wkoło było analogowo i w pewnym sensie spokojnie.  Od wydarzenia do publikacji i do reakcji odbiorców upływał czas, media przyjmowały informacje prasowe tylko do pewnej godziny, bo potem zamykano wydanie. Pierwszy telefon komórkowy w naszej agencji pojawił się w 1997 roku, a Internet jeszcze później, bo w 2001 r. Wysyłaliśmy faksy, organizowaliśmy konferencje prasowe, a większość naszej pracy polegała na przedstawianiu spraw naszych klientów tradycyjnym mediom informacyjnym i zachęcaniu ich do publikacji.

Najsilniej na naszą branżę wpłynęła digitalizacja komunikacji, przejście od narracji pionowej jednostronnej – typowej dla mediów tradycyjnych do komunikacji poziomej dwustronnej – typowej dla mediów społecznościowych, w której uzyskujemy natychmiastowy feedback od grupy docelowej w stosunku do naszych komunikatów.

Odbiorcy są dziś znacznie bardziej aktywni i skłonni do podejmowania działań. Ich poparcie szybko przekłada się na sukces, a krytyka może doprowadzić nawet do zawieszenia kampanii.

Jak każde zjawisko, ma to jednak i drugą stronę: kurczenie się mediów tradycyjnych sprawia, że coraz trudniej znaleźć doświadczonych dziennikarzy, wyspecjalizowanych w danej branży. Dziś każdy może zabrać głos w dyskusji, bez względu na to, czy zna dokładnie temat, czy też nie.  Staje się to trudne szczególnie w przypadku klientów i zagadnień specjalistycznych, kiedy nieznajomość tematu może prowadzić do dramatycznych błędów.

Rynek kapitałowy i oferty publiczne 

Tauber Promotion było prekursorem IPO skierowanego w dużym zakresie do inwestorów indywidualnych. To był ogromny wysiłek. Prowadziliśmy road shows miastach w całej Polsce.

Dzisiaj spotkania z inwestorami i konferencje prasowe organizowane są online, a komunikacja z rynkiem kapitałowym prowadzona jest głównie w Internecie. Inwestorzy nie muszą ograniczać się tylko do giełdy w Warszawie, mogą kupować akcje spółek notowanych giełdach światowych.  Pandemia wzmocniła dodatkowo trend do komunikacji online, a dostęp do Internetu jest powszechny.

Globalny dostęp do Internetu i upowszechnione przez pandemię spotkania online to były właśnie takie istotne impulsy, które zmieniły sposób prowadzenia komunikacji i miały duży wpływ na rynek.

 Inwestorzy równolegle przeglądają na swoich komputerach wiele różnych propozycji inwestycyjnych. Mogą też skonfrontować dane z prezentacji z innymi źródłami i własnymi statystykami. Wyzwanie dla nas to jak zwrócić uwagę na naszą historię i przekazać konieczną treść bez plątania się w szczegóły i przerostu formy. Najprostszą drogą do celu.

Odpowiedzialny biznes – ESG

Specjalizujemy się w różnych dziedzinach – np. komunikacji kryzysowej, relacjach inwestorskich czy PR korporacyjnym.  Każdy z tych obszarów ma swoją specyfikę.  Wspólnym mianownikiem dla tych obszarów w najbliższym okresie będzie coraz krótszy czas na reakcję, postępujący wzrost znaczenia technologii cyfrowych i problematyka ESG.

Następuje zauważalna zmiana postaw społecznych, której wyznacznikiem jest oczekiwanie klientów, że preferowane marki wezmą na siebie odpowiedzialność za przeobrażenie świata na lepszy.

Firmy nie mogą już pozwolić sobie na puste obietnice czy deklaracje. Tym, co przekonuje potencjalnego konsumenta jest osobowość marki, prezentowane przez nią, a bliskie odbiorcy wartości oraz mierzalne i przynoszące realne skutki zaangażowania w wypełnianie misji. Dzisiaj rynek już bardzo dokładnie ocenia i weryfikuje prawdziwość i skuteczność deklarowanych działań.

Przy tej szybkości komunikacji błąd rzucony w eter uderza od razu i nigdy nie ginie. Ale można go zrównoważyć właściwą komunikacją albo odwrócić jego znaczenie, przekształcić w sukces.

Wartości niby są uniwersalne ale się zmieniają. Narracja i argumentacja kształtują opinie. Liczby i statystyki pomagają.

Media społecznościowe – rewolucja w naszym życiu

Media społecznościowe nie tylko zmieniły sposób komunikacji, ale też mają znaczenie dla spędzania wolnego czasu czy robienia zakupów. Działają w nich nowe autorytety, gwiazdy i celebryci. Powstały nowe segmenty marketingu i sprzedaży.

Pierwsze portale społecznościowe pojawiły się w Polsce w 2006 roku, była to nasza Klasa.pl, kolejne to Facebook (2008), LinkedIn, YouTube, Twitter, który jest bardzo popularny wśród dziennikarzy i polityków,  dołączył do nich też Tik Tok i Pinterest. W nadchodzących latach na pewno będzie nadal rosła i ewoluowała rola mediów społecznościowych, a wraz z nią również rola influencerów.

Już od kilku lat media społecznościowe są u nas integralną częścią mixu komunikacyjnego, elementem każdej kampanii. Uważamy, że są też osiągnięciem i wyróżnikiem nowoczesnego i demokratycznego społeczeństwa. Będziemy z nich korzystać i się w nie wsłuchiwać. Dostosujemy się do nowych, przyszłych formatów, kto wie co jeszcze przed nami?

Rozwój technologii cyfrowych

Kolejnym istotnym trendem jest używanie do analiz big data, a także sztucznej inteligencji.

Zarówno konsumentom, decydentom, jak i inwestorom giełdowym przestaje wystarczać już samo opowiadanie i opinia eksperta. Coraz częściej oczekują oni pogłębionej potwierdzonej faktami i liczbami analizy, która ułatwia im podejmować decyzje.  Zmienią się zatem narzędzia i metody. 

Do arsenału komunikacji wchodzą też inne nowe technologie i narzędzia. Metaverse, augmented reality, virtual reality  – rzeczywistość rozszerzona i wirtualna – ułatwiają prezentacje i wzbogacają doznania publiczności.

Clou PR pozostanie jednak niezmienione. Chociaż zmieniają się sposoby dotarcia to będzie to nadal budowanie relacji pomiędzy naszymi klientami i ich interesariuszami. 

Zważywszy, że nasza branża w ogromnej mierze opiera się na kontaktach, znaczenie będzie miał też rosnący trend hybrydowości w komunikacji. Doskonałym przykładem jest tu rozwój i ekspansja metaverse. Już teraz możemy obserwować wydarzenia, w których uczestnicy występują zarówno w sposób realny, ale także wirtualny, na przykład przez swoje awatary.  Będziemy przystosowywać się do nowych technologii, będziemy też pionierami w ich zastosowaniu do komunikacji społecznej i korporacyjnej. Jeżeli pomogą w odbiorze naszego przekazu to warto ponieść dodatkowe koszty. Nie widzimy jednak w sensu w efekciarskim zastosowaniu gadżetów. Trzymamy się naszego głównego celu – optymalnego efektu dla klienta.

Kompetentny i zróżnicowany zespół

W Tauber Promotion mamy zróżnicowany zespół kobiety i mężczyźni, młodzi i starsi. Niektórzy prawie od samego początku, inni przyszli z poprzednimi doświadczeniami. Uzupełniamy się wzajemnie i wspieramy w codziennej pracy, wspólnie tworzymy historię i sukces naszej firmy. Uczymy się i szkolimy. Rozmawiamy, dyskutujemy i spieramy się. Podpatrujemy branżę i konkurentów, cenimy ich. Ale mamy swoje podejście do klienta i wartości zakorzenione w efektywności i trwałości naszych działań. Tak też kształtujemy zespół. Podejmujemy wyzwania, trafiamy na przeszkody ale rozwiązujemy je wspólnie. Nie zawsze najłatwiejsza droga prowadzi do celu. Za to, cenimy sobie uznanie klienta i zwykłą ludzką satysfakcję członków naszego zespołu z kolejnego udanego projektu.

Chciałabym wykorzystać tę okazję, wszystkim serdecznie podziękować i wyrazić nadzieję na dobrą wspólną pracę, przez kolejne 30 lat.

Nie zmieniły się nasze relacje z klientami.

Motorem rozwoju naszej firmy były zawsze relacje z klientami.  Niektórzy z nich są z nami od lat 90-tych. To świadczy o naszej dużej wartości dodanej.  W Polsce działa wiele świetnych agencji PR. Jednak nasze podejście do komunikacji, szeroki horyzont widzenia i bezpośredniość w osiąganiu celu wyróżnia nas na rynku.  Nigdy nie robimy niepotrzebnego hałasu tylko skupiamy się na tym co działa dla klienta.

W zmieniającym się świecie od 30 lat nasze podejście do klienta pozostaje niezmienne. W przyszłości będziemy się tego trzymać.

Joanna Tauber

Prezes Zarządu Tauber Promotion

Tauber Public Relations Sp. z o. o. ul. Gombrowicza 15, 01-682 Warszawa Pokaż numer